«Подарунок» чи необхідність

Відкритий лист до жителів громади

Шановні жителі! 

До написання цього листа спонукало прагнення зберегти трудові колективи, кваліфікованих працівників та не знизити кількість та якість послуг населенню.

Особливої гостроти в цьому питанні додала позиція селищної ради, висловлена на засіданні бюджетної комісії 15 лютого. Загалом стан справ фінансування наших установ доведений селищною радою до критичного. А тепер про все по черзі.

Протягом року варвинцям на­в’язується думка, що селищна рада в 2018 році направила на потреби району 13,9 млн грн. Проте це не відповідає дійсності, так як ці кошти були передані з селищного бюджету районному на фінансування не прийнятих вчасно селищем від району у власність установ та тих, що надають послуги жителям об’єднаної громади.

Державні субвенції (освітня та медична) та податок з доходів фізичних осіб почали надходити на рахунки селищної ради вже з 1 січня 2018 року. Однак, процедура прийняття бюджетних установ затягнулася, з боку саме селищної ради, до липня 2018 року і тому постало гостре питання фінансування в січні – червні неприйнятих вчасно установ, адже в них працювали трудові колективи, використовувалися енергоносії та проводилися інші видатки для їх повноцінного функціонування.

В зв’язку з цим, селищна рада через районний бюджет фінансувала Варвинські та Леляківську школи, дитячо-юнацьку спортивну школу, Будинок школяра, міжшкільний навчально-виробничий комбінат, методкабінет, на що і перераховано було 5,4 млн грн.
Аналогічна ситуація склалася і по закладах культури, які були передані в об’єднану громаду з березня 2018 року. На фінансування в січні-лютому районного будинку культури, музичної школи та музею передано з селищного районному бюджету 0,7 млн грн.

Окремої уваги заслуговує питання фінансування установ, які надають послуги як жителям об’єднаної громади, так і сіл та утримувалися на умовах співфінансування з селищного та районного бюджетів (3 млн грн).

Такою установою є територіальний центр соціального обслуговування громадян. Для розуміння проблематики потрібно зазначити, що центр створювався для обслуговування мешканців всього району та надає послуги з догляду громадян в стаціонарному відділенні с. Озеряни, догляду вдома та соціальної адаптації громадян, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги. Практично соціальні працівники обслуговують найбільш вразливі категорії громадян – пенсіонерів та осіб з інвалідністю, які потребують цих послуг.

Аналогічні умови фінансування були в районному центрі соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та централізованій бібліотечній системі, яка включає бібліотеки в селах та селищі.

Всі ці установи мають належну матеріально-технічну базу, відповідних фахівців і надають якісні послуги жителям. І на нашу думку сьогодні не має необхідності в створенні аналогічних установ в громаді, які будуть дублювати ті ж самі функції. Більш того, спільне утримання дає змогу оптимізувати видатки на утримання адміністративних апаратів.

Утримання закладів медицини мало дещо інший характер. Саме розподіл державою медичної субвенції між районним та селищним бюджетами прямо вказує на те, що ці заклади повинні надавати медичні послуги всім громадянам району і аналогічно дофінансовуватися (якщо ми хочемо їх зберегти і не скорочувати) з цих бюджетів пропорційно кількості населення. А враховуючи, що медичні заклади є у спільній власності територіальних громад сіл та селища району і фінансування їх згідно законодавства здійснюється через районний бюджет, то селищною радою і виділялися кошти саме районному бюджету на центр первинної медичної допомоги в сумі 0,9 млн грн, центральну районну лікарню в сумі 3,8 млн.

Протягом року районна державна адміністрація, районна рада, керівництво вищезазначених установ знаходилися в постійному діалозі з посадовими особами та депутатським корпусом селищної ради. Врешті-решт вдалося знайти порозуміння в питанні фінансування в 2018 році.

Але, на жаль, ця проблема перейшла і в 2019 рік.

Рішенням селищної ради «Про селищний бюджет на 2019 рік» передбачена субвенція для районної лікарні – 720 тис .грн; центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді – 86,9 тис. грн; територіальному центру – 276,6 тис. грн; централізованій бібліотечній системі – 64,8 тис. грн.

При цьому мінімальна потреба на фінансування в 2019 році терцентру складає – 1794 тис. грн, надання соціальних послуг жителям громади в стаціонарному відділенні терцентру в селі Озеряни – 288 тис. грн., центральної бібліотеки та філій в селах Леляки і Калиновиці – 893 тис. грн, центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді – 417 тис. грн, центру первинної медико-санітарної допомоги – 221 тис. грн, центральної районної лікарні – 5108 тис. грн.

А тепер повернемося до подій 15 лютого.

На засіданні бюджетної комісії селищний голова категорично відмови­лася співфінансувати установи. Біль­ше того була озвучена позиція «не будемо фінансувати, і не будемо приймати установи». А це означає, шановні варвинці, що вже завтра жоден соціальний працівник не прийде до одинокого пенсіонера, а це не менше ста підопічних, закриється бібліотека, на половину скоротиться лікарня і понад сто кваліфікованих працівників втратять роботу. А тепер давайте заглянемо далі завтрашнього дня, і побачимо, що без спільного розуміння вирішення проблеми майбутнього в цих установ не має, не має його і в нас як жителів цієї громади. Але ж протягом останніх років стільки вкладено сил та коштів в матеріально-технічну базу цих закладів, для того, щоб люди могли отримувати послуги за місцем проживання, а не їздити в Прилуки чи Чернігів.

Більш того, не може одна посадова особа на свій розсуд вирішувати надавати чи не надавати ті чи інші публічні послуги. Надання публічних послуг, а це соціальних, бібліотечних, медичних та інших гарантується державою і фінансування їх передбачено в податках, які вже надходять до селищного бюджету.

Ми рік оббиваємо владні пороги, доводимо аргументовану позицію наших колективів, і хочемо, щоб нас почули.

Зрозумійте, це не гра у «ваших – наших». До одинадцятого березня повідомлені про звільнення працівники центральної бібліотеки, через недофінансування 6 працівників звільнилися в територіальному центрі. Така ситуація чекає й лікарню.

Рубікон ще не перейдено. Спо­діваємося на розуміння селищних депутатів та підтримку жителів громади.

Завідувач сектору освіти  районної державної адміністрації В. Кутовий

 

Директор територіального центру соціального обслуговування Ю. Булава

 

Директор централізованої бібліо­течної системи О. Короленко

 

Директор районного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Т. Козлова

 

Головний лікар центральної  районної лікані Ю. Полонець

 

Головний лікар центру первинної медико-санітарної допомоги В. Панченко