Комунальні проблеми – свіжим оком

Минув місяць відколи на посаду очільника КП «Господар» призначено Руслана Ніязова, який має досвід у комунальній сфері міста Прилуки (на фото перший зліва поряд з працівниками КП). Які недоліки у попередній роботі нашого підприємства бачить, адже у спадок прийняв його зі збитковістю, які плани на найближчу перспективу – в інтерв`ю з новим директором підприємства. Зокрема, крім послуг водопостачання і водовідведення, вивезення ТПВ, планує мобілізувати КП на подальше обслуговування багатоквартирного житла.

– Руслане Юсуповичу, які проб­леми на підприємстві побачили, як-то кажуть, свіжим оком?

– Найперше – слабка договірна база, тобто охоплення нашими послугами якомога ширшого кола споживачів. Насамперед, це стосується вивезення твердих побутових відходів, що має свій вплив, до речі, і на загальний санітарний стан селища. Отож ми розпочали процедуру укладання публічного договору.

Працюватимемо над виявленням несанкціонованих підключень до водогону і впливу на засоби обліку, і у цьому покладаємося на активну позицію самих варвинців – „сигнали” про зловживання вже надходять. Активізуємо встановлення лічильників на воду (при потребі – із розстрочкою оплати на півроку). До речі, останнє зняло б питання додаткової плати за поливний період. Нині можна чути нарікання щодо цього, адже літо було дощовим, проте не треба забувати, що без лічильників миється автотранспорт, напускаються ставочки качатам тощо.

Щодо претензійної роботи. Тер­пляче йтимемо на діалог зі споживачами, котрі мають борги (найбільше їх щодо послуги утримання багатоквартирних будинків – близько 400 тис. грн), укладатимемо договори їх реструктуризації. Звернення до суду, а такий механізм для комунальників нині дещо спрощено – у рази зменшено судовий збір, – це вже як останній аргумент. Раніше, щоб стягнути борг, приміром, у 70 грн, підприємство мало сплатити близько 1700 грн судового збору.

Вважаю, проблеми підприємств комунальної сфери типові для всієї України: слабка і застаріла матеріально-технічна база, обмаль спецтехніки, що не може не позначатися на інтенсивності і якості роботи КП. А за великим рахунком не бачу особливих причин для зайвого песимізму, попри всі складнощі, робота у „Господарі” ведеться, вона налагоджена.

Хоч немало проблем із утриманням будинків, проте плануємо брати участь у конкурсі на визначення управителя. Відповідно до нового закону про ЖКП попередня послуга з обслуговування житла наразі видозмінюється на управління будинком.

– Якраз саме у цій сфері, де найбільша заборгованість населення і нарікання на якість обслуговування, плануєте попрацювати?..

– У врегулюванні питання утримання багатоквартирного житла більше ясності вносить новий Закон України „Про житлово-комунальні послуги”, окремі норми якого вже діють. Держава переводить цю сферу у комерційну площину, відмежовує від органів місцевого самоврядування. Відтак або мешканці беруть на себе управління власним спільним майном, створивши ОСББ, або ж доручають це управителю. Коли рішенням сесії місцевої ради будинки було знято з балансу КП – це був перший крок на виконання закону і щоб мешканці, врешті-решт, відійшли від отого совкового менталітету, що хтось інший, а не я, має про все подбати.

Безперечно, коли до нас звертаються мешканці з проблемами своїх будинків, ми намагаємося допомогти кожному, але треба розуміти, що тарифи ще 2013 року заганяють підприємство у борги, і його робота від того кращою не буде.

Відтак ми підійшли до того, що відносини між КП і споживачами потребують оновлення. Оскільки пробуксовує механізм самостійного господарювання у формі ОСББ, селищна рада, її голова особисто підтримують наш намір взяти участь у конкурсі на управителя житлом. Воно не може залишатися без господаря, має вчасно і якісно обслуговуватися.

Важливо довести до відома населення таке: хто б не переміг у конкурсі (а це цілком можуть бути ФОПи чи підприємства із-за меж району, адже конкурс відкритий), для управителя тарифи більше не встановлюватимуться органом місцевого самоврядування, він розраховуватиме їх самостійно, виходячи зі своєї господарської діяльності. Єдине, що регулює рада – конкурс на управителя, де переможе той, хто запропонує нижчу вартість послуг.

Їх перелік теж буде визначено майбутнім управителем згідно примірного за законом. Ми розрахунки вже робили, можу анонсувати, що буде їх 12: техобслуговування внутрішньобудинкових систем водопостачання, водовідведення, зливової каналізації, димовентканалів, електромереж, освітлення місць загального користування, поточний ремонт будинку (покрівлі), відновимо прибирання прибудинкової території і сходових клітин, підвалів, дератизація та дезінсекція тощо.

Відкрито говоримо й про те, що вартість відповідатиме затратам. Як­що зараз обслуговування метра квадратного житла коштує близько 80 коп., то надалі тариф сягне 5-6 грн за м2 – по кожному будинку окремо.

Наразі селищною радою вкотре розпочато конкурсну процедуру щодо визначення управителя, і КП „Господар” має намір брати у ньому участь. Для мешканців будинків саме час визначатися із формою управління будинком. Наприклад, ОСББ самостійно прибиратиме сходи чи вкручуватиме лампочки на сходах, винайме приватника на ті чи інші роботи, чим, можливо, здешевить власні витрати на обслуговування житла. А для нас, комунальників, робота однак буде, співпрацюватимемо й з ОСББ, навіть менше клопотів буде з розрахунками. Так чи інакше, людям слід визначатися, адже дедлайн у цьому – 2019 рік.

– Чи маєте ресурси і можливості за­безпечити належну якість обслуговування?

– Безперечно, послуги повинні бути якісними і надаваться вчасно. Що нині питати людині з підприємства, для якого не відшкодовуються навіть витрати. Коли договірні відносини і вартість обслуговування будуть чітко врегульовані, споживач має право вимагати, і через суд зокрема, якісної роботи.

Щоб забезпечити увесь спектр послуг, на перших порах, певно, нам знадобиться допомога селищної ради, адже матеріальна база КП слабка, але іншого шляху всім нам не лишається. У цій сфері треба зрештою забезпечувати вихід на більш якісний рівень взаємовідносин. Вже кілька років будинки ніби у підвішеному стані, а це – складна інженерна споруда, котра потребує вчасного обслуговування задля безпеки і комфорту людей. Треба усвідомити всім: з нашого боку – якісна робота, а споживачам слід її оплачувати.

Записала Є. Зима