Бюджет ОТГ – 2020: для установ громади коштів бракує, але із районними – поділяться

Із засідання виконкому селищної ради 

Порядок денний минулого засідання виконавчого комітету селищної ради (12 грудня) був перенасиченим, адже наприкінці року тривала робота над бюджетом громади-2020 і ключовими програмами фінансування різних напрямків діяльності ради на новий термін. Відтак чільними питаннями засідання стали проекти бюджету і плану соціально-економічного розвитку Варвинської ОТГ у році прийдешньому. Засідання вела селищний голова В. Саверська-Лихошва, участь взяли майже всі члени виконкому і профільні фахівці ради. До активного обговорення долучилися Є. Шкуліпа, Т. Дейнека, Л. Лущик, В. Хоменко, А.  Булда, Н. Бачиш, депутат селищної ради В. Неліпа.

Бюджет наступного року, який після розгляду виконкомом було передано на затвердження сесії, детально представила присутнім начальник фінансового відділу Марина Кузьмич. Загальний обсяг доходів громади (із державними трансфертами) визначено на рівні близько 85 млн грн, з яких близько 77 % – податкові надходження (ПДФО та ін.), близько 19 млн – субвенції держави та області на освіту й медицину, інклюзивне навчання дітей з особливими потребами, лікування хворих на діабет тощо.

Власних доходів громади прогнозується близько 63 млн, що на 10 млн менше року попереднього. Доводиться відмінусувати близько 5 млн ПДФО від НГВУ «Чернігівнафтогаз», який сплачуватиметься до бюджету Прилук, та стільки ж – відрахувань за виплати разових премій, котрі робили ц.р. «Дружба –Нова» та інші платники.

10,4 млн надійде від місцевих податків і зборів (на майно, єдиний), спецфонд (плата за послуги установ, від оренди комунального майна тощо) – 2,8 млн.

У зв’язку зі зростанням мінімальної зарплати збільшується фонд оплати праці (54,6 % видатків). Найзатратніша галузь бюджету – освітня, куди буде спрямовано 41,6 млн грн (на 3 млн більше попереднього року).

Близько 10 млн піде на функціонування органу самоврядування і його підрозділів, 9,5 – на заклади дошкілля, більше як по 2 млн – утримання МНВК і закладів культури, майже по 1 млн передбачається на видатки з благоустрою (крім зарплати і енергоносіїв) та утримання центру дитячо-юнацької творчості, школи естетичного виховання, ДЮСШ, близько 900 тис. – на виплату допомог мешканцям громади, 300 тис. – на придбання інсуліну діабетикам, 260 – на функціонування оздоровчого табору «Сонечко», 180 тис. грн – на допомоги воїнам АТО\ООС, 88 тис. грн – на стимулювання обдарованої молоді. Близько 700 тис. грн, переважно з обласного бюджету, піде на діяльність новоствореного інклюзивно-ресурсного центру.

Із селищного бюджету планують надати 300 тис. грн для КП на відшкодування різниці тарифів внаслідок їх судового оскарження (вода і водовідведення), 700 тис. піде на співфінансування придбання екскаватора, 350 тис. – на заміну водонапірної вежі по вул. Космонавтів.

Фінансуватиметься низка напрямків за соціальними програмами: підвіз хворих на гемодіаліз, пільгові ліки за рецептами, стаціонарне лікування воїнів АТО\ООС, комунальні послуги для родин загиблих військовослужбовців, утримання одиноких непрацездатних варвинців у Озерянському стаціонарі (субвенція місцевій ОТГ) тощо.

2,4 млн заплановано на реконструкцію водогону по вул. Зарічна у селищі, 2,5 млн – на ремонт доріг громади.

У новому бюджеті закладено 2,6 млн грн на співфінансування районних установ. Як зазначалося в обговоренні, хоч фонд оплати праці громадівських установ передбачено на 10,5 місяця року, проте ОТГ надасть допомогу працівникам бюджетної сфери районного підпорядкування (лікарня, центр первинної меддопомоги, соціальні центри, ЦБС, трудовий архів).

Більше 12 млн грн вилучатиметься із бюджету громади у державний – так званий реверс. Держава, на жаль, «зістригає» зайве, коли громада, за нинішніми нормативами, має завеликі доходи.

Як зазначила Марина Кузьмич, основний фінансовий документ року наступного врахувати всі потреби і не міг, отож при належному виконанні його доходної частини надалі зазнаватиме необхідних змін.

Не побачивши у новому селищному кошторисі видатків на відшкодування тарифів на вивезення ТПВ (теж оскаржено у схожий із водою спосіб), у напружену голосну полеміку вступив директор КП О. Щербатюк. Питання розглядатиметься після надання підприємством відповідних розрахунків, поточні потреби КП можна регулювати перерозподілом запланованих видатків – такий підсумок дебатів на тему «давайте гроші».

План соціально-економічного розвитку громади, або «програму намірів і дій» будь-якої адмінодиниці, презентувала начальник відділу економічного розвитку, архітектури, містобудування і ЖКГ Оксана Нечай. Пріоритети узгоджені із стратегіями сталого розвитку Чернігівської області та Варвинської об’єднаної громади (2019 – 2027 роки), головною метою програми є створення умов для економічного зростання та удосконалення механізмів управління розвитком громади на засадах ефективності, відкритості та прозорості, посилення інвестиційної та інноваційної активності, забезпечення належного функціонування транспортної та комунальної інфраструктури, дотримання екологічних стандартів, доступності широкого спектру соціальних послуг та зростання добробуту населення, зазначила вона.

У 2019-ому проведено поточний ремонт твердого покриття вулиць і тротуарів в смт Варва, селах Калиновиця і Леляки, капітальний ремонт електромережі ЗДО «Казка», придбано сміттєвоз, ведуться закупівля потужного навантажувача і реконструкція очисних споруд у селищі, облаштовано автобусні зупинки і місця дозвілля дітей, оновлено вигляд центральної площі, проведено роботи із облаштування вуличного освітлення у селах громади тощо. Проте низка проблем і негараздів переходять із року в рік.

Так, якщо на 2020-ий немалі кошти на продовження реконструкції селищних водогонів передбачено, то заміна покрівлі ліцею №2 потребує пошуку додаткових власних ресурсів. Найближча перспектива – власними коштами виконати часткові ремонтні роботи на 1,5 млн. Намагання селищної ради реалізувати проект за державні кошти у попередні роки успіху не мали, йшлося в обговоренні. Хоча вимоги конкурсного відбору громадою було виконано, проте на обласному рівні у більшому «фаворі» об`єкти, що подаються райдержадміністраціями – про цю проблему селищний голова інформувала нового губернатора Чернігівщини.

Крім вже згаданих водогону по Зарічній і даху колишньої гімназії, перелік робіт і об`єктів плану соцекономрозвитку-2020 містить такі позиції: ремонт доріг у селищі і селах, реконструкція вуличного освітлення селища і с. Леляки, капремонт електромережі у дитсадку «Джерельце», придбання екскаватора і водяних насосів, улаштування системи відеоспостереження у селищі, придбання нової водонапірної вежі тощо.

Аналіз «програми намірів» вкотре узагальнює і ті проблеми, котрими живуть подібні до нашого периферійні містечка: існуючі підприємства здебільшого не розвиваються, не маючи державних стимулів до інвестиційно-інноваційної діяльності, низький рівень інфраструктури громади, зношеність ЖКГ, обмеженість власних «бюджетів розвитку», відсутня комплексна система утилізації твердих побутових відходів, нераціональне використання земель та інших ресурсів, безробіття і тіньова зайнятість, слабке кадрове і матеріально-технічне забезпечення лікувальних закладів тощо. І виборсатися із такої ситуації без системних змін у державі навряд чи вдасться.

Грудневий виконком схвалив програми, за якими здійснюється фінансування важливих напрямків роботи ради і соціальна підтримка населення: протидії туберкульозу (інформувала лікар-фтизіатр С.Калайда); комплексна – розвитку освіти (заступник голови Т.Дейнека). Також погодження виконавчого комітету пройшли такі програми: благоустрою населених пунктів громади – на 2,2 млн грн на утримання доріг і тротуарів, громадських місць, вуличного освітлення тощо, представляла заступник голови І. Чаленко; розвитку ЖКГ – підтримка «Господаря» на майже півмільйона гривень, інформував перший заступник голови О. Кальний. Кошти ж у бюджеті на них наразі закладені частково.

Виконком розглянув традиційні питання його компетенції – щодо харчування школярів пільгових категорій, спилювання аварійних дерев (до речі, у рішеннях з`явилася рекомендація заявникам робити нові насадження), присвоєння поштової адреси тощо.
Тривалим і конфліктним було обговорення представників дотичних служб проблеми однієї з багатодітних родин. Молода мати виховує 4 дітей, їй надано житло, соціальні виплати дають можливість забезпечити належний догляд дітям, проте, як показують відгуки представників органу опіки і піклування, соцслужб, односельців, із цим у жінки не все гаразд. Останній випадок – хвороба найменшої, дворічної дівчинки і її поміщення у лікарню вже за втручання представників мерії, вкотре показав: бракує не тільки старання матері, а й узгодженості дій всіх служб – і селищних, і районних, покликаних охороняти дитинство. Але та турбота має здійснюватися не за принципом: у семи няньок дитя без ока. Приділяти посилену увагу дітям з неблагополучних родин мають і сільський старостат, місцевий депутат, який брав участь у обговоренні і наполягав не вилучати дітей із сім’ї, освітяни, односельці.

Наприкінці засідання голова громади поінформувала виконком про звернення КП щодо технічного стану одного з будинку у нафтовицькому мікрорайоні і необхідності його ремонту. Вкотре звучало, що віднедавна мешканці стали співвласниками житла, тож необхідні роботи мають виконуватися за їх кошт, як і в приватній садибній забудові.

Озвучено й гарний приклад свідомого існування в громаді місцевого підприємництва, хоч, на жаль, і поодинокий: господар магазину промислового краму Олександр Гмиря власним коштом виконав ремонт тротуару біля закладу.

 Євгенія ЗИМА