ЗВЕРНЕННЯ депутатів Варвинської селищної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Чернігівської обласної державної адміністрації, народного депутата України Валерія Зуба щодо ситуації, яка склалася у Варвинській СТГ із забезпеченням фінансування видатків на утримання підпорядкованих бюджетних установ

Офіційно

Ми, депутати Варвинської селищної ради Прилуцького району Чернігівської області, занепокоєні ситуацією, яка склалася з незабезпеченістю видатками на оплату праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти Варвинської селищної територіальної громади Прилуцького району Чернігівської області.

З метою забезпечення об’єктивного розподілу коштів освітньої субвенції між місцевими бюджетами, відповідно до статті 78 Закону України “Про освіту”, підпункту 2 статті 103 Бюджетного кодексу України вважаємо за необхідне внести зміни до постанов Кабінету Міністрів України від 17.03.2021 р. № 209 “Про внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами” та від 23.03.2011 р. № 373 “Про встановлення надбавки педагогічним працівникам закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування”.

Формула розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами враховує такі показники: чисельність населення, співвідношення сільського та міського населення, щільність населення, щільність учнів та інше. Водночас виникає застереження, що чисельність населення кожної територіальної громади розраховується на основі перепису населення України від грудня 2001 року. Однак, у зв’язку з економічними, соціальними, демографічними змінами, за останні 20 років значно скоротилася кількість населення України.

З огляду на зазначене, для територіальних громад розрахункова наповнюваність класів згідно із запропонованими таблицями є завищеною. Внаслідок цього розрахункова сума освітньої субвенції для Варвинської селищної територіальної занижена. Очікувані борги із заробітної плати по галузі освіти громади становлять понад 14 мільйонів гривень, а кількість ставок педагогічних працівників відповідно до запропонованої розрахункової наповнюваності класів має скоротитися уже з наступного навчального 2021/2022 року на декілька десятків по громаді.

Це спричинить необхідність тотальної оптимізації закладів освіти шляхом пониження їх ступеня або повного закриття, хоча стаття 12 Закону України “Про повну загальну середню освіту” зазначає, що кількість учнів у класі (наповнюваність класу) державного, комунального закладу освіти не може становити менше 5 учнів. Тобто клас з 5 учнями має право на існування відповідно до норм Закону. Натомість, для довезення учнів у сусідні заклади освіти виникає необхідність в оперативному придбанні шкільних автобусів. На сьогодні місцева рада не має можливості забезпечити цю потребу.

Крім того, відповідно до частини 7 статті 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, який набрав чинності 1 січня 2021 року, у формульному розрахунку освітньої субвенції не враховано кількість педагогічних ставок для роботи з дітьми за індивідуальною формою навчання за станом здоров’я та кількість ставок вихователів груп продовженого дня, що також має оплачуватися за рахунок коштів освітньої субвенції.

Діючий формульний розрахунок освітньої субвенції частково перекладає гарантії держави щодо здобуття повної загальної середньої освіти на органи місцевого самоврядування. Це змушує органи місцевого самоврядування приймати рішення, зокрема зменшувати надбавки за престижність педагогічної праці до мінімальних показників 5-10%. Слід зауважити, що стаття 61 Закону України “Про освіту” передбачає, що посадовий оклад педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії встановлюється в розмірі трьох мінімальних заробітних плат. Проте ця норма Закону не виконується, натомість постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 р. № 373 з метою підвищення престижності праці педагогічних працівників передбачено надбавки в розмірі до 30%. Зниження надбавки позбавляє законного права педагогічних працівників отримувати гідну оплату праці.

Враховуючи зазначене, Варвинська селищна рада, як найвищий представницький орган місцевого самоврядування, в межах повноважень, визначених Конституцією і законами України, враховуючи потреби педагогічних працівників, закликає:

1. Здійснити перерахунок освітньої субвенції для Варвинської селищної територіальної громади Прилуцького району Чернігівської області згідно з вимогами статті 78 Закону України “Про освіту”, статті 103-2 Бюджетного кодексу України і формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 року № 1088, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 року № 114 “Про внесення змін до формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами”, виходячи з реальної наповнюваності класів.

2. Внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 року № 1088 “Про затвердження формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами”, зокрема коефіцієнт розрахункової наповнюваності класів територіальних громад привести до рівня 2020 року, при цьому вилучивши поділ громад на групи; врахувати коефіцієнти педагогічних ставок для роботи з дітьми за індивідуальною формою навчання, за станом здоров’я і коефіцієнти для вихователів груп продовженого дня.

3. Привести формулу розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами у відповідність до Законів України “Про освіту” та “Про повну загальну середню освіту” в частині оплати працівникам педагогічних посад.

4. Виділити додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти Варвинської селищної ради у сумі 3,6 млн.грн на заробітну плату з нарахуваннями обслуговуючого персоналу.

Не менш критична ситуація виникла в системі охорони здоров’я громади. КНП «Варвинська лікарня» має 10 пакетів, затверджених НСЗУ для провадження медичних послуг мешканцям СТГ.

Кошти в сумі 11 652,9 тис. грн, які виділяє НСЗУ по 10 пакетах, не покривають потребу закладу в забезпеченні навіть заробітної плати та на придбання медикаментів.

Відповідно до розрахунків КНП «Варвинська лікарня» потрібно на:
липень 2021 р. – 981 000 грн
серпень 2021 р. – 804 400 грн
вересень 2021 р. – 782 200 грн
жовтень 2021 р. – 966 700 грн
листопад 2021 р. – 1 017 200 грн
грудень 2021 р. – 1 205 100 грн
потрібно в загальному 5 756 600 грн., в т.ч. на оплату праці 5 421 200 грн, на оплату природного газу 335 400 грн.

З початку року з бюджету Варвинської селищної територіальної громади згідно Програми фінансової підтримки КНП «Варвинська лікарня» виділено 9,1 млн грн. Недоотримання очікуваного доходу від НСЗУ, лягло тягарем на місцевий бюджет. Але коштів на фінансування бюджетних установ громади та дофінансування комунальних некомерційних підприємств бракує. Відбувається відтік податків за межі громади (за 2020 р. ми недоотримали 7,0 млн грн від установ, які почали сплату ПДФО до інших бюджетів), крім того до державного бюджету щороку перераховуємо реверс у сумі 13 млн грн.

Це стало поштовхом здійснити заходи з оптимізації структури, штатної чисельності медичних працівників, виходячи із наявних фінансових ресурсів та у межах наявних асигнувань на оплату праці.

Такі заходи призводять до зростання соціальної напруги у громаді, вивільнення медичних працівників та обмеження надання медичних послуг населенню громади з певними невідкладними станами.

Враховуючи вищевикладене, просимо Вас сприяти у виділенні додаткових бюджетних коштів у сумі 5,7 млн.грн. на підтримку медичної галузі Варвинської селищної територіальної громади.

Зверення виноситься на ухвалення сесії селищної ради.