ЗАВДАННЯ – ЗМІЦНИТИ І МОДЕРНІЗУВАТИ ПІДПРИЄМСТВО

21 березня – День працівників житлово-комунальної сфери

Майстер дільниці водопостачання Андрій ГАПОН, слюсарі Олександр АВРАМЕНКО і Юрій МАЛІЄНКО, у кабіні – тракторист Микола ТЕТЮХА.

 

Професійне свято комунальників – то завжди добра нагода не тільки подякувати за нелегку щоденну працю тим людям, які забезпечують наш побут базовими комунальними послугами, а й запитати у них, чим живуть і що планують. Минулого понеділка фотооб`єктив газети вихопив майстрів КП «Господар» якраз на об`єкті – ліквідація пориву водогону по вул Володимирська у селищі, тож і розмову з керівником підприємства Олександром ЛОМАКОЮ ми розпочали з питань суто виробничих: що вдалося останнім часом зробити у плані поновлення матеріальної бази, ремонтів мереж і обладнання.

Розповів він і про інші турботи, які долає колектив – безкінечні «тарифіади», ініційовані окремими любителями судових тяжб, налагодження цивілізованих договірних відносин зі споживачами послуг, подальша «цифровізація» процесів у КП тощо. Технічні знання, свіжий погляд на виробництво, прагнення зміцнити і осучаснити основне комунальне підприємство громади привніс у його діяльність новий керівник – інженер-енергетик та «айтішник» за фахом, який має досвід роботи у СТОВ «Дружба-Нова», ПАТ «Чернігівобленерго». Отож, до розмови.

Директор КП «Господар» Олександр ЛОМАКА.

– Олександре Євгеновичу, ремонти, пориви, відключення, зношеність мереж та обладнання – відомі проблеми КП. Що робиться в цьому плані?

– Перш за все, оперативно і якісно ліквідуються аварійні ситуації, а зокрема поривів водомереж протягом року зазвичай більше двох десятків. В міру наших можливостей і за сприяння селищної ради намагаємося поновлювати мережі, комунікації, обладнання. Торік за інвестиційною програмою придбано два насоси для свердловин по вул. Космонавтів та Ломоносова (більше 100 тис. грн), розпочато заміну водогону по Бодянських. Було придбано і встановлено засувки, які дають змогу при аварійних ситуаціях і планових роботах точково відключати водопостачання, таку роботу продовжимо далі.

Хоч у літні місяці, у поливний період, нарікання на відсутність тиску у мережі залишаються і при діючих на повну потужність свердловинах, проте і щодо цього є певні зрушення – ми перепланували мережу на три «кільця» – Зарічка, центр і Руда, мікрорайон, що дає змогу рівномірніше розподілити навантаження. Виконано чимало інших робіт: встановлювали пластикові люки на колодязі (30 шт), очищали і ремонтували їх, замінили проблемні відрізки водогонів по вул. Вербна, Яблунева, Садова, Миру, Зарічна, ремонтували КНС, здійснено більше сотні пробивань центральної каналізації, ремонти внутрішньобудинкових комунікацій по житлово-експлуатаційній дільниці тощо. Спільно з підрядником працюємо на зведенні і пуску нових очисних споруд – допомагаємо всім, чим можемо.

Сподіваємося, що в недалекій перспективі відбудуться реконструкція водогону по вул. За­річна, будівництво нового водогону на Підгірну, а це залежить від можливостей селищного бюджету, адже проекти дороговартісні. Чи­мало проблем по будинкових комунікаціях, підводах до них, адже час робить свою справу. Навіть хімочистка труб, котру плануємо, може мати не­сподівані наслідки. Поновлення потребують всі мережі.

Належну увагу приділяємо і комп`ютеризації всіх процесів, обліку послуг. Торік внаслідок «хакерської» атаки було втрачено низку важливих відомостей, проте нині ми відновили електронний облік і документообіг настільки, що у період карантину чи за іншої необхідності є змога у спеціалістів працювати просто з домашнього комп`ю­тера.

Також створюємо власний сайт для кращої комунікації зі споживачами, плануємо встановити відеоспостереження.

Ставимо собі завдання максимально модернізувати всі процеси і зміцнити підприємство.

– Нагадайте варвинцям, які послуги надає КП?

– Основний вид діяльності – водопостачання та водовідведення – торік надано послуг на 4,8 млн грн, управління багатоквартирними будинками – бл. мільйона, вивезення твердих побутових відходів – бл. 700 тис., благоустрій – бл. 800, утримання торгівельного майданчика – 160, інші послуги (транспортні, ремонтні, викачування вигрібних ям, перевірка димовентканалів тощо) – більше 450 тис. Обслуговуємо майже 3,3 тис. абонентів водопостачання, 1,4 – водовідведення, 1,2 – управління будинками, 3,5 – вивезення ТПВ.

Торік ми залучили до договірних відносин підприємців, які працюють на ринку, уклавши до трьох десятків договорів: обслуговуємо територію, вивозимо сміття тощо. Триває така робота щодо інших суб`єктів підприємництва, які працюють у селищі. Тим, хто ухиляється від централізованого вивезення ТПВ, доведеться спілкуватися з природоохоронними службами.

– Олександре Євгеновичу, як і кожне підприємство, «Господар» прагне налагодити беззбиткову діяльність. Від чого це залежить?

– Факторів чимало – у тарифах має бути закладено не тільки відшкодування витрат, а й прибутковість, важливі своєчасна оплата послуг споживачами, зменшення затрат підприємства тощо.

На жаль, шлейф боргів споживачів тягнеться завжди: станом на 1.01 ц.р. за воду і водовідведення споживачі заборгували більше 700 тис. грн (переважно населення), більше 260 тис. – за утримання будинків, бл 180 тис. – управління будинками, більше 100 тис. – вивезення ТПВ. Відсоток проплати – від 65 за ТПВ до 87 – за воду.

Ведеться претензійно-позовна робота: торік здійснено до семисот обходів боржників, укладено 3 договори реструктуризації боргу, подано 21 позов до суду (13 позитивних рішень суду). Карантин обмежує тільки відключення, але не стягнення заборгованого, тож найкращий вихід – реструктуризація боргу.

Аби зменшити соціальну напругу, засновник підприємства – селищна рада обмежує планкою у 7-10% прибутковість тарифів, а це стримує розвиток, модернізацію КП. Як відомо, техніка, комплектуючі, матеріали для ремонтів мереж – задоволення не з дешевих.

Також внаслідок скасування тарифів на основні види послуг у судовому порядку підприємство було змушене повернутися до тарифів 2016 року і здійснити перерахунок споживачам, що і призвело до збитковості. Селищній раді довелося відшкодовувати різницю між економічно обгрунтованими тарифами і тими, до яких було відкинуто КП. Торік близько 1,4 млн грн надано такої компенсації з бюджету.

Нині тариф на воду і водовідведення діє (перезатверджуватиметься щороку). На ТПВ, коли Верховний Суд України фактично скасував так зване «скасування», тариф знову у судах, – на повторному розгляді, «епопея» триває. Лише запитів, заяв, скарг від такого оскаржувача – з пів сотні за минулий рік.

Чимало проблем маємо і з послугою управління житлом. Свого часу абоненти, аби здешевити її, визначилися з мінімально можливим переліком робіт (освітлення місць загального користування, технічне обслуговування мереж, перевірка ДВК), а нині вимагають, приміром, ремонту даху, під`їзду тощо, які не передбачено оплатою. На такі роботи ми, як управляюча компанія, можемо створювати окремий рахунок по будинку і залучати виконавця, або ж мешканці, створивши ОСББ, самостійно організовують таку діяльність. «Плюси» ОСББ – можливість залучення коштів державних субвенцій, місцевих програм підтримки – на утеплення, реконструкцію тощо, перевага співпраці з управителем – не доведеться утримувати свій штат ОСББ, вирішувати організаційні питання.

– Серед послуг КП – благоустрій, транспортні. А чи достатній автотракторний парк маєте нині?

– У попередні роки за сприяння громади поповнили його кількома одиницями, в тому числі – й потужною важкою технікою, котра вже цьогорічної зими дала змогу у межах Варви справлятися зі снігом майже без залучення сторонньої допомоги, весь парк було вчасно полагоджено і підготовлено до зими, що вартувало немалих затрат.

А нещодавно кілька одиниць додалося з тієї техніки, яку «Дружба-Нова» надавала в оренду КП «Озеряни» – відлагодимо і її та використовуватимемо для потреб всіх населених пунктів громади. Нам надано техніку теж на правах оренди. Тож тракторів, сміттєвозів наразі, вважаю, достатньо, бракує навісного обладнання для снігоочисних робіт, розтрушувачів соляно-піщаної суміші тощо. Ось, приміром, цієї зими сніг почистили, піщано-сольова суміш є, а розтрушувати нічим. Невеликий агрегат для обслуговування тротуарів розрахований на реагенти, а суміш просто забивається у ньому… Ось такі перші потреби, а подальша робота громади у збільшеному форматі покаже, якої техніки бракуватиме.

Взагалі слід працювати над тим, аби громада мала всю необхідну техніку для обслуговування доріг і не тільки, зміцнювати власну базу. Тому програмою розвитку ЖКГ, ухваленою селищною радою нещодавно, передбачено зокрема піскорозкидач.

– Олександре Євгеновичу, спілкуємося напередодні професійного свята комунальників. Ваше слово про колектив «Господаря» і до колективу…

– Вважаю, що він професійний, злагоджений, кожен знає свою справу і робить все від нього залежне. У 2019 році відбулася зміна управлінської команди, але спеціалісти швидко опанували кожен свою роботу. Тодішній директор О. М. Щербатюк із властивою йому настирливістю зробив свій внесок у перезавантаження КП. Колектив у тих подіях спрацювався, проходимо школу судів, тарифів, «цифровізації».

Окремого вдячного слова заслуговують наші транспортники, слюсарі та інші працівники дільниць водопостачання, водовідведення, ЖЕД, які щодня, не зважаючи на погоду, вихідні – не вихідні, виконують свою непросту роботу. У період чищення снігу водії трудилися понаднормово, вночі. У складних умовах працюють слюсарі на поривах, латають будинкові мережі, пробивають засмічення каналізації тощо.

Немало нарікань вже традиційно чують на свою адресу комунальники, проте багато і тих варвинців, які дякують нам, коли, як-то кажуть, майже із нічого лагодимо, відновлюємо, чистимо, возимо…

Колектив гарний, працездатний, хто б там що не говорив. З нагоди свята зичу нашим працівникам, всім колегам з комунальної сфери здоров`я, витримки, згуртованості, успіхів у роботі, злагоди в родинах. А ще – розуміння і співпраці від варвинців, адже ми настільки звикаємо до побутових благ, що втрачаємо відчуття їх важливості, цінності, вдячності тим, хто їх щодня забезпечує…

– Добре допомагає посидіти день без води…

– О, точно, – посміхається співрозмовник. – Нам всім варто не забувати, що живемо у єдиній громаді і повинні берегти, розвивати все, що маємо. Ми ж, комунальники, повинні працювати з усвідомленням, що робимо важливу справу.

– Зі святом і Вас, пане директоре, бажаю затриматися надовго на цьому неспокійному поприщі і втілювати гарні задуми.

Майстер ЖЕД Віктор ГОЛУБЕНКО, головний інженер Євгеній ЛОПАЧУК, майстер дільниці водовідведення Анатолій ГОНЧАРОВ, директор КП Олександр ЛОМАКА, механік Олександр МІТЛА.

Записала Є. Зима, фото автора