Селищна рада не закриває ФАПів. Структуру “первинки” формує керівництво КНП, якому слід вивчати досвід інших громад та підвищувати якість послуг

Відкритий лист

Редактору газети «Чернігівський вісник»
Сергію Петровичу Народенку

Ознайомившись із матеріала­ми, викладеними в статті «ФАП виконує не тільки медичну, а й соціальну функцію. Зберегти – надважливо» («Чернігівський вісник» від 13.01.2022, с.7), хочу викласти свою точку зору як селищний голова, користуючись правом, наданим Законом України «Про інформацію», абз. 2 част. 2 стат. 30, у якій ідеться: якщо особа вважає, що оціночні судження або думки принижують її гідність, честь чи ділову репутацію, а також інші немайнові права, вона вправі скористатися наданим їй правом на відповідь, а також на власне тлумачення справи у тому самому засобі масової інформації з метою обґрунтування безпідставності поширених суджень, надавши їм іншу оцінку.

Тож, користуючись Законом України «Про інформацію», прошу Вас, вельмишановний Сергію Петровичу, опублікувати моє роз’яс­нення.

З 1 січня 2020 року реалізація державних гарантій медичного обслуговування населення за Програмою медичних гарантій здійснюється для всіх видів медичної допомоги згідно з Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 №2168-VII. Зокрема ст.3 зазначеного Закону визначає, що держава гарантує повну оплату надання громадянам медичних послуг та лікарських засобів, які передбачені програмою медичних гарантій згідно з тарифом за рахунок Державного бюджету України.

Для надання первинної допомоги в громаді створено комунальне некомерційне підприємство (КНП) «Центр первинної медико-санітарної допомоги», а фактично ми його унаслідували від районної ради колишнього Варвинського району. Структура КНП розроблена підприємством та погоджена сесією селищної ради, до якої ввійшли три амбулаторії та дванадцять ФАПів.

Медичними працівниками “первинки” укладено 14 942 декларації з населенням на медичне обслуговування, що становить 98%. Проте, як показує фінансовий прогноз на 2022 рік, навіть збільшення базової капітаційної ставки за обслуговування одного пацієнта з 651,6 грн до 786 грн не покращує видатки на утримання підприємства. При цьому слід врахувати підвищення зарплат лікарям до 20000 грн. та медичним сестрам – до 13 500 грн. Тобто, держава негласно переклала на місцеві бюджети додаткове фінансове навантаження з утримання закладів охорони здоров’я.

Тож, відповідально заявляю: Варвинська селищна рада стояла, стоїть і буде стояти за збереження галузі охорони здоров’я громади, незважаючи на те, що органи місцевого самоврядування не зобов’язані фінансувати заробітну плату працівникам закладів охорони здоров’я. Селищна рада має фінансувати оплату комунальних послуг, розвиток галузі, програми та заохочення медикам.

Стаття 67, п.1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає: «Держава забезпечує здійснення органами місцевого самоврядування наданих законом повноважень органів виконавчої влади у повному обсязі…»

Стаття 67, п.2 констатує: «Рі­ше­­ння органів державної влади, які призводять до додаткових видатків місцевого самоврядування, обов’язково супроводжуються передачею їм необхідних фінансових ресурсів…Витрати органів місцевого самоврядування, що виникли внаслідок рішень органів державної влади і попередньо не забезпечені відповідними фінансовими ресурсами, компенсуються державою».

За 2021-й рік на утримання пер­винної та вторинної медицини з місцевого бюджету Варвинською селищною радою виділено 14 млн грн. (3 млн грн – первинній ланці та 11 млн грн – вторинній). Це – один із найвищих показників на Чернігівщині. Ми відмовились від реалізації багатьох соціальних проєктів, аби продовжувати фінансування зарплати вторинній медицині та працівникам ФАПів.

Питання закриття ФАПів ніколи не розглядалось і в порядку денному сесій селищної ради ніколи не стояло. Але, на мою думку, в умовах обмеженого фінансування з НСЗУ керівникам медичних закладів слід вивчати та враховувати досвід інших громад області, шукати шляхи підвищення якості надання медичних послуг.

Офіційно заявляю: цьогоріч Вар­­винська селищна рада не відмовляється від підтримки медицини. Бюджет громади 2022-го року передбачає виділення на КНП «Центр первинної медико-санітар­ної допомоги» 3,2 млн грн. та для потреб КНП «Варвинська лікарня» – 6,3 млн грн. Це, в порівнянні з 14-а млн грн у 2021-му році, менше на 5 млн грн, проте в порівнянні з іншими громадами – значна сума. Тож, на фоні інших громад Варвинська селищна рада «виглядає» не гірше.

З приводу твердження, що начебто ФАПи в селах є соціальними закладами долікарської допомоги, зауважу: ФАПи дійсно є медичними закладами долікарської допомоги, але соціальними вони є хіба в тому плані, що обслуговують людей. Соціальна допомога мешканцям сіл надається, як і по всій Україні, соціальними працівниками, які є в кожному селі і які винятково фінансуються із місцевого бюджету.

Отже, задля стабільного розвитку громади Варвинська селищна рада має враховувати повний спектр проблем, адже громада не може жити без ремонту доріг, оновлення об’єктів інфраструктури, закупівлі нового обладнання та спеціальної техніки для комунальних підприємств тощо.

З повагою
Варвинський селищний голова
Валентина САВЕРСЬКА-ЛИХОШВА