ПРОБЛЕМУ СІЧНЯ ЗНЯТО

З перших вуст

Якщо всі установи працюють, опалюються, вчасно виплачується заробітна плата та надаються послуги, ми не задумуємося про організацію цього процесу. І лише, коли порушується стабільність у роботі, виникає багато запитань та пошук винних…

Початок року оголив проблеми фінансування бюджетних установ. Створення об’єднаної територіальної громади в складі Варви, Калиновиці та Леляків внесло в бюджетний процес вагомі корективи. На жаль, складності перехідного періоду для декого стали «новиною». Хоча навіть у звичайних умовах січень завжди в бюджетній сфері був складним, адже доходи бюджетів незначні, а видатки повинні бути забезпечені в повному обсязі. Потрібно наперед думати, як вийти з цієї ситуації, і вже протягом останніх років працівники бюджетних установ мали змогу вчасно отримувати заробітні плати.

Винятком став цьогорічний січень для працівників бюджетних установ на території об’єднаної громади, бо практично більшість з них не отримали зарплат вчасно та в повному обсязі.

Знаючи очікувані складності, мною, як головою районної державної адміністрації, ще в минулому році спільно з головними розпорядниками коштів районного бюджету були проаналізовані бюджетні запити всіх установ на 2018 рік та визначені обсяги їх фінансування як з районного бюджету, так із бюджету об’єднаної громади. Ці розрахунки лягли в основу прийнятого в грудні районного бюджету на 2018 рік, який обслуговує бюджетні установи сіл, що не ввійшли в громаду.

На грудневій сесії районної ради також було прийнято рішення про передачу безоплатно зі спільної власності територіальних громад сіл та селища району у комунальну власність селищної громади бюджетних установ і закладів, що розташовані на території об’єднаної територіальної громади та забезпечують її потреби. Це Варвинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, районна гімназія, Леляківська загальноосвітня школа, районний Будинок школярів, дитячо-юнацька спортивна школа, міжшкільний навчально-виробничий комбінат, історико-краєзнавчий музей, кінотеатр, районний будинок культури та дитяча музична школа.

У спільній власності територіальних громад сіл та селища району запропоновано залишити установи медицини, територіальний центр соціального обслуговування, централізовану бібліотечну систему та центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, які надають послуги всім жителям району, включаючи і об’єднану громаду, та можуть співфінансуватися з двох бюджетів.

Враховуючи необхідність фінансування установ у звичному режимі до моменту їх передачі, районною державною адміністрацією на початку січня було направлено листи з інформацією про потребу у виділенні коштів до Варвинської селищної ради для врахування при затвердженні бюджету ОТГ. Але прийнятий селищний бюджет з об’єктивних чи суб’єктивних причин не врахував в повному обсязі потреби, подані бюджетними установами.

Щодо фінансування установ з бюджету об’єднаної громади хочу повідомити наступне. До системи загальноосвітніх навчальних закладів об’єднаної громади ввійшли Варвинська і Леляківська школи та районна гімназія, які фінансуються за рахунок освітньої субвенції з державного бюджету та коштів об’єднаної громади. Освітня субвенція використовується лише на виплату заробітної плати 103 педагогічним працівникам. Держава в повному обсязі забезпечила потребу педагогічних працівників у коштах на зарплату, виділивши при цьому 13,4 млн грн.

Але фінансування обслуговуючого персоналу, який працює у цих школах (а це 48 працівників), енергоносіїв та комунальних послуг, харчування, підвіз учнів і педагогів та інших видатків забезпечує бюджет громади. На ці цілі в селищному бюджеті виділено 6 млн грн при потребі 7,1 млн грн.

Позашкільну освіту в об’єднаній громаді надає Будинок школярів, який охоплює більше чотирьохсот дітей Варви в гуртках туристичного, декоративно-прикладного, еколого-натуралістичного, спортивного та художнього спрямувань. Річне утримання цієї установи обходиться бюджету в 1,3 млн грн, але потребу забезпечили лише в сумі 0,9 млн грн.

На базі спортивного залу та стадіону «Юність» в смт Варва проводить спортивно-гурткову роботу для більше ніж 200 дітей з варвинських шкіл дитячо-юнацька спортивна школа за такими напрямками: футбол – 104 учні, волейбол – 16, бокс – 48, настільний теніс – 36.

Для забезпечення роботи ДЮСШ необхідне фінансування 1,7 млн грн. При цьому сума виділених коштів склала 1,1 млн грн.

Повністю забезпечена потреба в коштах на роботу міжшкільного навчально-виробничого комбінату та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Для обслуговування галузі освіти району, яка налічує більше 500 працівників та 1492 учнів працюють методичний кабінет, бухгалтерська служба та група господарського обслуговування. Загальна потреба в коштах для цих установ склала 2,6 млн грн, яка розподілена між бюджетом ОТГ та районним бюджетом. На співфінансування цих установ недовиділено з бюджету ОТГ майже 0,5 млн грн.

Рівень недофінансування установ, які надають освітні послуги на території ОТГ, склав 2,8 млн грн.

Медичні послуги в районі надають центральна районна лікарня (212 штатних одиниць) та центр первинної медико-санітарної допомоги (82 штатні одиниці), який включає Варвинську, Озерянську та Журавську амбулаторії, 12 сільських фельдшерських пунктів. Незважаючи, що на утримання медицини державою виділена медична субвенція в розмірі 12,3 млн грн (виходячи з контингенту населення, 6,7 млн грн – для ОТГ та 5,6 млн грн – для району). Як і щороку, для забезпечення роботи існуючої мережі необхідно додатково виділити з місцевих бюджетів 14 млн грн, в тому числі з бюджету ОТГ 7,3 млн грн. Фактично ж виділено кошти лише на І квартал в сумі 1,6 млн грн. Вже сьогодні треба думати, як утримувати лікарню та її працівників з квітня.

Галузь культури представлена районним будинком культури, музичною школою, музеєм, кінотеатром та централізованою бібліотечною системою. В цих установах відкрито 53 штатні одиниці, з них в сільських бібліотеках – 8. Всі установи, за виключенням сільських бібліотек, повинні забезпечуватись фінансуванням з бюджету об’єднаної громади. Загальна потреба в коштах на рік складає 4,7 млн грн, при цьому виділена сума – 3,6 млн грн.

Не забезпечений видатками в сумі понад 1 млн грн територіальний центр, який обслуговує вдома 153 одиноких громадян похилого віку громади, надає послуги перукаря, швачки, з прання білизни та інші, що життєво необхідні малозахищеним категоріям громадян.

Виділене не в повному обсязі фінансування на утримання зазначених установ не дасть змоги уповні та вчасно виплачувати заробітну плату, платити за енергоносії та проводити інші видатки.

В цьому ракурсі особливо гостро постало питання виплати заробітної плати в бюджетних установах за січень та викликало закономірне невдоволення працівників, які відпрацювали місяць і повинні отримати зароблене.

Затримка з виплатою заробітної плати виникла в зв’язку з тим, що рішення сесії Варвинської селищної ради від 22 січня «Про затвердження бюджету на 2018 рік» передане районній державній адміністрації тільки 31 січня листом селищної ради від 31.01.2018 року № 02-18/275. Районною державною адміністрацією після отримання зазначеного рішення підготовлено проект спільного розпорядження районної ради та районної державної адміністрації про отримання коштів в районний бюджет та передано його для розгляду бюджетною комісією районної ради і внесення рекомендацій.

Після отримання позитивних рекомендацій бюджетної комісії головами райдержадміністрації та районної ради підписується спільне розпорядження. Між районною та селищною радами укладається договір про надання коштів. Копії спільного розпорядження надаються головним розпорядникам, кому виділені бюджетні кошти. Кожен головний розпорядник готує довідки про зміни до кошторису. Фінансове управління районної державної адміністрації готує зміни до річних та помісячних розписів бюджетних установ. Всі зазначені документи вводяться до відповідного програмного забезпечення та передаються до держказначейства для введення планових показників у програму «Казна». Після цього в цю ж програму вносяться юридичні та фінансові зобов’язання розпорядників коштів. При цьому селищна рада повинна профінансувати виділені кошти на рахунок районного бюджету. Не раніше, ніж на наступний день після отримання коштів на рахунок районного бюджету, ці кошти перераховуються на рахунки розпорядників коштів, тобто відділу освіти, культури та інших. Розпорядники коштів надають платіжні доручення до казначейства для занесення в програму для проведення платежів. І лише на наступний день казначейство проводить оплату видатків. Отож, від прийняття рішення про виділення коштів до моменту їх проплати проходить значний проміжок часу. Це складний бюджетний механізм, визначений законодавством.

Разом з тим, при попередньому аналізі рішення про селищний бюджет та перспектив фінансування установ у січні з’ясувалося, що для повноцінного забезпечення видатків не вистачає коштів у сумі 0,5 млн грн. Для позитивного вирішення цього питання та забезпечення фінансування видатків січня в повному обсязі вдалося знайти компроміс серед депутатського корпусу об’єднаної громади, і за ініціативою райдержадміністрації прийнято рішення бюджетною комісією селищної ради щодо перерозподілу коштів бюджету ОТГ. Позачерговою сесією селищної ради 1 лютого прийнято рішення про зміни до бюджету ОТГ. Отож проблема січня вирішена.

Втім залишаються невирішеними питання фінансування установ в наступних місяцях.

Для того, щоб така ситуація не повторювалася в майбутньому, не було ні в кого сумнівів у доцільності використання бюджетних коштів, селищній раді потрібно якнайшвидше прийняти установи та майно в об’єднану громаду. І звичайно, вживати заходів з раціонального використання коштів бюджету, в тому числі і через ефективне використання електронної системи закупівель Prozorro при придбанні товарів, робіт та послуг.

А отримання у власність установ вимагатиме зовсім іншого рівня відповідальності за забезпечення їх життєдіяльності та надання послуг населенню.

І врешті, це буде завершальним кроком до повноцінної реалізації принципу децентралізації для громади. А набуті повноваження, фінансовий ресурс та відповідальність дадуть змогу вирішувати всі проблеми та завдання, що постають перед громадою.

Л.В. Доля,
голова Варвинської районної
державної адміністрації