ВСЕ ЗАЛЕЖАТИМЕ ВІД КОМУНІКАЦІЇ…

Місцева влада

Передноворічні зібрання районних органів місцевого самоврядування і виконавчої влади – колегія РДА і сесія райради під головуванням Любові Долі і Петра Бакуменка, як і щорічно о цій порі, були присвячені підсумкам року минаючого і планам на новий бюджетний для Варвинського району в цілому. Щоправда, на зламі 2017-2018 з`явилася і вирішальна відмінність подальшого існування району: з утворенням Варвинської ОТГ на базі селища й двох суміжних сіл у бюджеті районному із податкових надходжень колишньої Варвинщини лишається …хай і не зовсім дірка від бублика, але обмаль фінансового ресурсу.

Як звучало у ході зібрань, коштів, котрі акумулює Варвинщина в цілому, у 2018 році менше не стане, ними можна й далі утримувати всю наявну інфраструктуру району, не зменшуючи штати і не згортаючи важливі для людей програми фінансування. Проте вже з 1 січня зміниться розподіл надходжень: більше сорока мільйонів податку з доходів фізичних осіб (60%) відтепер збиратиме бюджет ОТГ. Натомість у районному, який утримує сільські і районні заклади, від цього ключового податку лишиться близько 12,2 млн. Наразі немає кращого вирішення ситуації, аніж передати заклади вслід „за грошима” в ОТГ або залучати останню до співфінансування, щоб звичайні варвинці не відчули управлінських перетурбацій – наголошували на згаданих зібраннях представники району.

Розгляд питань поточного порядку денного на старті бюджетного року розпочинався на спільному засіданні колегії РДА та постійних комісій райради, адже зібрання відбувалося за день-два до районної сесії. Першим заступником голови РДА В.Левадним було озвучено пріоритети програми соціально-економічного розвитку району на майбутній рік – передовсім, збереження існуючої інфраструктури життєзабезпечення, стабільного виробництва тощо, а також ключові об`єкти, котрі район планує на ремонт і реконструкцію із залученням коштів держбюджету та місцевих бюджетів, „донорських” проектів. Це заміна даху районної гімназії (загальна вартість 5,5 млн грн), упорядкування спортмайданчика в цьому ж закладі (1,5 млн), реконструкція внутрішніх санвузлів у райцентрівській ЗОШ (310 тис. вже виділено, роботи невдовзі розпочнуться), планується замінити на металопластикові вікна у Журавській школі, Гнідинці власним бюджетом профінансують заміну даху сільської ЗОШ, ведеться робота із залучення міжнародного фінансування на добудову варвинського довгобуду – 30-квартирного будинку, зведення котрого у кращі часи розпочинали ще нафтовики. Кожен із цих об`єктів потребуватиме місцевого співфінансування, тож доля їх впровадження, зважаючи на нові фінансові реалії для району, залежатиме від співпраці району, сіл, новоствореної об`єднаної громади.

У ході обговорення Гнідинцівський сільський голова Н. Міщенко теж повела мову про рівень такої співпраці: коли ми виділяємо кошти на пальто, образно висловилася вона, то і мати хочемо пальто, а не благенький лапсердак. Має ж претензії до якості поставлених у сільську школу вікон і дверей, оргтехніки, закуплених за кошти сільської субвенції районові. А от спитати за якість придбаного тепер ні з кого. Очільник освітньої галузі В.Кутовий пов`язує те із надмірним захопленням владців всіх рівнів „прозорими” закупівлями – економія відчутна, проте якість часом кульгає. Натомість голова РДА Л.Доля зазначила: це питання спільної відповідальності, адже треба грамотно формулювати умови закупівель і чітко контролювати їх виконання, передбачати повернення товарів неналежної якості.

Озвучено було і плани селища на ремонт і реконструкцію водомережі селища, очисних споруд, електромереж обох варвинських ДНЗ, утеплення „Казки” тощо. Програмою соцекономрозвитку району передбачається ремонт хоча б по одній дорозі у кожному із сіл, зазначив В.Левадний.

Також депутатами В.Небратом, В.Скоромцем, Г. П`ятницею на загал вкотре порушено проблеми ремонту ганку райгімназії, приміщення майстерні ЗОШ, завершення заміни вікон у МНВК, М. Капком – плачевного стану т.з. об`їзної вул. Космонавтів і перспективи її ремонту, О. Луданим і Я. Целепом – ставлення сільгоспвиробників та інших перевізників до збереження існуючих доріг і роль у контролі за цим влади і правоохонців. Обговорення було голосним і тривалим, проте малопродуктивним. Опоненти висловлювали такі думки: допоможуть камери, котрих у нас досі так і не встановлено, вагові коплекси, які планує закупити область, виклики „іногородніх” патрулів і, зрештою, зацікавлена співпраця різнорівневої влади, служб і громади.

На спільному засіданні колегії і комісій райради, окрім іншого, звучали такі цифри, що характеризуватимуть Варвинщину у році прийдешньому: обсяги реалізованої продукції плануються на попередньому рівні у промисловості – близько 400 млн грн, і зі збільшенням – у сільгоспвиробництві (до 317 млн), а от населення становитиме близько 15,7 тис. осіб (неспинне скорочення суттєво впливає, зокрема, на розрахунок субвенцій із держбюджету). Середня заробітна плата сягне 8,7 тис. грн (і нині, виявляється, – 7,7).

Судячи з доповідей на колегії і на сесії райради начальника райфінуправління О.Гмирі щодо райбюджету-2018, бюджетну галузь району із утворенням ОТГ і перерозподілом надходжень очікує серйозний перехідний період. Зокрема, хоч бюджет району в цілому і виглядає не менш оптимістично за попередні роки – сягне 110 мільйонів гривень, проте стануться суттєві зміни у частині власних надходжень районного і селищного бюджетів. Зокрема, більше 40 млн.ПДФО перейде від району до бюджету ОТГ, як і дора частина держсубвенцій на утримання закладів освіти й медицини. Власні надходження районного бюджету становитимуть лише 14 млн, з яких 12 – згаданого основного податку – з доходів фізосіб. Новація цього року – надходження в район 1,5 млн від ренти за добування вуглеводнів (2%) ситуацію не врятує. Дещо зросте державна субвенція на освіту, адже очікується чергове підвищення зарплат педагогів, а от медична субвенція зменшиться – вона розраховується на кількість населення, а не медперсоналу, варвинців же щороку меншає сотень на три.

Із 14-ти районних мільйонів на сільські садки і заклади культури буде передано відповідно 4,2 та майже 1,2 млн, відтак на утримання установ і закладів районного підпорядкування залишиться 8,5. Як проаналізувала колегам доповідач, це 38% від потреби, недофінансування сягне 34 млн. Особливо сутужно буде у перші місяці року, адже ще не передано до ОТГ навіть ті заклади, котрі знаходяться на її території, і вже з початку року державні субвенції на них підуть у бюджет ОТГ.

Не вельми оптимістичну фінансову картину Варвинщини голова РДА Л.Доля коментувала так: всі мають розуміти, що ніякої трагедії не сталося, кошти з району нікуди не поділися, змінився лише їх розподіл, і нині від рівня комунікації поміж всіма владними гілками, керівниками бюджетних установ залежить подальше існування бюджетної сфери. Процес приєднання до ОТГ інших сіл, котрі самотужки не зможуть утримувати свої заклади, теж почнеться, прогнозувала Любов Вікторівна. Вирішальною буде роль новообраних депутатів ОТГ, додав голова райради П.Бакуменко, – спрямують вони кошти людям на зарплату чи фінансуватимуть інші потреби громади…

Але ж чи встановлено згадану комунікацію? Наразі це, певно, ще не твердження, а більше запитання. У ході районної сесії було ухвалене одне з ключових рішень розгляду – „Про безоплатну передачу бюджетних установ, закладів та майна зі спільної власності територіальних громад сіл та селища Варвинського району у комунальну власність Варвинської селищної об`єднаної територіальної громади”. Представник селища у залі – керуючий справами виконкому Є.Шкуліпа попросив вивести хоча б на екран текст рішення. У ньому до передачі визначені гімназія, Варвинська і Леляківська ЗОШ, районні будинок школярів, ДЮСШ, МНВК, історико-краєзнавчий музей та РБК, клуб-кінотеатр, музична школа. Як зазначила начальник юридичного відділу райради Л.Шведюк, передача відбудеться після ухвалення відповідного рішення ради ОТГ, для колективів установ такий перехід має позначитися лише зміною засновника установи, і ніяких звільнень. У свою чергу районні обранці висловили намір відстоювати інтереси жителів району у всі визначені законом способи, зокрема, прикріше вивчити механізми справляння податків тощо.

Окрім райбюджету-2018 і програми соціально-економічного розвитку, рішення щодо передачі закладів селищу, сесія райради, остання у році минулому, ухвалила низку інших фінансових й організаційних рішень. Зокрема, затверджено звіт про виконання бюджету за 9 міс. , зміни до річного бюджету, спільні розпорядження голів, план роботи ради на наступний рік, нормативно-грошову оцінку ставка в Озерянах, ділянки під майбутній завод з переробки біогазів у Журавці тощо.

Також того дня прокурор Прилуцької місцевої прокуратури Б. Зарічанський поінформував актив району про роботу прокуратури за рік на теренах району. А про те, що вона ведеться активно, свідчать хоча б такі цифри: до суду з обвинувальними актами торік спрямовано 55 кримінальних справ, за якими винесено 30 вироків, слідчим винесено більше 150 вказівок стосовно незаконного закриття кримінальних проваджень, 5 слідчих і оперативних працівників „відзначено” дисциплінарною відповідальністю, у сфері боротьби з корупцією – 2 справи, за якими 4 особи притягнуто до адмінвідповідальності, у сфері земельних відносин – 4 позови тощо.

Урочисту нотку до напружених районних зібрань додало хіба вручення почесних грамот з нагоди Дня самоврядування депутатам І. Коломієць, О. Антоновському, В. Лавріненку, О. Шульженку, О. Дробілку, керівнику радівської юридичної служби Л. Шведюк та теплі побажання голови ради всьому загалу – з нагоди Нового року.

Яким він стане для району – тепер це питання не тільки Божої ласки до всіх, а й опіслявиборчої владної комунікації.

Є.Зима