НОВІ ФІНАНСОВІ РЕАЛІЇ ВАРВИНЩИНИ

З перших вуст

Новий 2018 рік приніс не лише новизну в систему місцевого самоврядування району, а й започаткував нові підходи в бюджетному фінансуванні цих органів.

В 2017 році з районного бюджету утримувалися такі галузі: освіта, медицина, культура, фізична культура і спорт, територіальний центр соціального обслуговування населення, центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, надавалися дотації селищній та сільським радам для дитячих садків та сільських будинків культури.

Видатки на утримання і розвиток цих галузей склали 94,5 млн грн, в тому числі за рахунок власних надходжень – 48 млн грн, освітньої та медичної субвенцій з державного бюджету – 24,4 млн грн і 13,1 млн грн відповідно, додаткової дотації з державного бюджету в сумі 9 млн грн.


Найбільша сума видатків спрямована на утримання освіти – 44,9 млн грн, в тому числі на загальноосвітні школи – 38,8 млн грн, міжшкільний навчально-виробничий комбінат – 1,5 млн грн, дитячо-юнацьку спортивну школу – 1,1 млн грн, позашкільну освіту (гурткова робота) – 1,6 млн грн, методичне, бухгалтерське та господарське забезпечення галузі освіти – 1,9 млн грн.

На медичну галузь спрямовано 24 млн грн. Центральну районну лікарню профінансовано в сумі 17,2 млн грн., центр первинної медико-санітарної допомоги – 5,9 млн грн, на реалізацію програм забезпечення хворих інсуліном, придбання туберкуліну, безкоштовне лікування учасників АТО, підвіз ниркових хворих на проходження курсу гемодіалізу спрямовано 0,9 млн грн.

Видатки галузі культури склали 4,1 млн грн, в тому числі бібліотечної системи – 1,4 млн грн, будинку культури 1,7 млн грн, музичної школи – 0,7 млн грн.

Територіальний центр соціального обслуговування населення, який включає в себе і стаціонарне відділення для одиноких громадян в селі Озеряни, профінансований в сумі 4,5 млн грн, центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді – 0,6 млн грн.

Крім того, з районного бюджету виділено на фінансування дитячих садків 8,9 млн грн та сільських будинків культури – 1,1 млн грн.

На ремонт доріг загального користування місцевого значення видатки склали 1,6 млн грн.

В районі реалізовувалися програми з питань дітей, сімей, молоді та спорту, проводилися безкоштовні харчування учнів 1-4 класів, підвіз учнів і вчителів до місць навчання та роботи, надавалися безкоштовні відпочинкові послуги в пришкільних таборах, преміювалися обдарована шкільна молодь та їх наставники, фінансувалися дитячий оздоровчий табір на базі Леляківської школи, районне радіомовлення, редакція газети «Слово Варвинщини», районна рада ветеранів, трудовий архів і багато іншого.

Більше ніж на 600 тис. грн реалізовано програму соціального захисту окремих категорій громадян, що дало змогу надавати матеріальну допомогу учасникам АТО, жителям району на лікування, сім’ям онкохворих дітей, виплачувати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги, надавати пільги інвалідам І групи по зору за користування комунальними послугами.

В повному обсязі виплачена заробітна плата працівникам бюджетної сфери, оплачені спожиті енергоносії та комунальні послуги, придбані товари, роботи та послуги.

Децентралізація фінансів дала можливість не лише утримувати установи, а й зміцнювати їх матеріально-технічну базу. З районного бюджету проведено співфінансування проекту із заміни вікон у районній гімназії. Відремонтовано їдальню Варвинської загальноосвітньої школи, дах Журавської та внутрішні приміщення Озерянської шкіл. Замінено вікна на металопластикові та зроблено ремонт спортзалу.

Значно оновлено обладнання та інвентар їдалень, комп’ютерну техніку і музичну апаратуру загальноосвітніх шкіл району. Вперше за багато років забезпечено повну потребу шкіл у спортінвентарі, оновлювалося туристичне спорядження та інвентар туристичних клубів.

Значний обсяг ремонтних робіт із заміною вікон проведено в приміщеннях поліклініки, інфекційного відділення, харчоблоку центральної районної лікарні. Відремонтовано дорожнє покриття внутрішніх проїздів в лікарні. Придбано легковий автомобіль «СЕНС» для первинної ланки медицини, медобладнання, м’який інвентар тощо.

Вагомі видатки проведені і в установах галузі культури. Капітально відремонтовано приміщення музею. Облаштовані теплі санвузли в музичній школі та бібліотеці. В закладах проводилися ремонти, оновлювалася музична апаратура, сценічні костюми, меблі, комп’ютерна техніка.

Вперше за багато років торік було придбано велосипеди для соціальних працівників територіального центру.

В 2018 рік район впевнено ввійшов без боргів, з баченнями та напрацюваннями подальшого розвитку.

Який же стан справ сьогодні?

В районі створена об’єднана територіальна громада (далі ОТГ), яка об’єднала населені пункти Варвинської селищної, Калиновицької та Леляківської сільських рад. Це і стало приводом формування двох різних бюджетів у 2018 році: бюджету ОТГ та районного бюджету, який фінансуватиме бюджетні установи населених пунктів, що не ввійшли до складу ОТГ.

Ці два бюджети не є пропорційними, адже основний трудовий ресурс знаходиться в селищі і левова частина податків сплачується саме в бюджет об’єднаної територіальної громади. В порівнянні з 2017 роком загальні очікувані надходження цих двох бюджетів зростуть. При цьому районний бюджет по власних доходах затверджений в обсязі 14 млн грн, а в бюджет ОТГ надійде більше 40 млн грн. З державного бюджету освітньої субвенції надійде в районний бюджет 15,2 млн грн, в бюджет ОТГ – 13,4 млн грн. Медичної субвенції теж з держбюджету в районний бюджет надійде 5,6 млн грн, в бюджет ОТГ – 6,7 млн грн.

Районний бюджет забезпечить видатки сільських дитячих садків в сумі 4,2 млн грн, сільських будинків культури в сумі 1,2 млн грн. Всі доходи районного бюджету забезпечать потребу у фінансуванні підпорядкованої мережі установ на рівні до 40 відсотків.

Ситуація, що складається, вимагає позитивного вирішення об’єднаною територіальною громадою питання фінансування Варвинських школи та гімназії, Леляківської школи, дитячої-юнацької спортивної школи, позашкільної освіти в селищі, закладів культури селища, співфінансування міжшкільного навчально-виробничого комбінату, територіального центру соціального обслуговування населення та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. На даному етапі особливу увагу потрібно приділити закладам охорони здоров’я, які потребують додатково до державних коштів дофінансування з місцевих бюджетів близько 12 млн грн.

Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та Бюджетний Кодекс України, враховуючи потужний фінансовий ресурс, зобов’язує об’єднану громаду прийняти у підпорядкування і фінансувати розташовані на її території бюджетні заклади та установи. Таке відповідальне рішення збереже мережу і кадровий потенціал бюджетних закладів та забезпечить надання жителям освітніх, культурних, соціальних та адміністративних послуг. До цього процесу потрібно як ніколи з повною відповідальністю долучитися керівникам бюджетних установ.

З метою збереження соціальної інфраструктури, робочих місць в своїх населених пунктах, настав час кожній сільській раді довести свою фінансову спроможність і забезпечити відповідальність перед жителями своїх сіл.

Районна державна адміністрація та районна рада зі свого боку забезпечать виважену та конструктивну співпрацю з усіма суб’єктами бюджетного процесу. Від спільної відповідальності всіх гілок місцевої влади нині залежить подальша стабільна робота мережі бюджетних установ Варвинщини, добробут її мешканців, можливість отримувати необхідні послуги.

Л.В. ДОЛЯ,
голова районної державної адміністрації