Спокушали на об`єднання цифрами

У темі добровільного об`єднання громад, котрого всі тим більше бояться, чим менше знають про нього, цього тижня стався певний інформаційний прорив. На запрошення місцевої влади на зустріч із варвинцями, котра відбулася у РБК 7 липня, прибули перший заступник голови облдерж­адміністрації Леонід Сахневич та очільники ключових обласних управлінь: фінансів – Валерій Дудко, освіти – Микола Конопацький, медицини – Петро Гармаш, ЖКГ – Сергій Ситник, а також директор Чернігівського регіонального відділення Асоціації міст України Федір Фесюн. У нараді взяли участь голови районної державної адміністрації Любов Доля і районної ради – Петро Бакуменко, нинішніх сільських і селищної громад.

IMG_6025

Попри актуальність теми до обговорення, зал наповненістю не вражав. Послухати, що нас всіх очікує вже в осяжній перспективі, прийшло, як на мене, хіба до сотні варвинців, з депкорпусів району, селища і сіл – одиниці. Запитання теж не сипалися градом, хоч незрозумілого у реформі ще вдосталь. Натомість деякі виступи зводилися до риторичних чи до скарг на окремо взяті нинішні проблеми.

Представляючи загалові гостей, Любов Доля нагадала, що Закон України „Про добровільне об`єднання громад” на місцеві райдержадміністрації покладає організаційну та інформаційно-просвітницьку функції, тому на прохання варвинців для роз`яснень запрошено групу фахівців з області.

Згаданий закон має чимало позитивів для нових громад, розпочав спілкування з присутніми Леонід Сахневич, але ще не бракує і питань щодо його втілення, котрі потребують вирішення на загальнодержавному рівні. Сьогодні всі повноваження, чи йдеться про фінанси, землю, чи усілякі дозвільні процедури, сконцентровано центральними органами виконавчої влади, говорив він, і саме децентралізація передбачає їх повернення на місця, у громади. Як і уникнення у певному сенсі двовладдя, коли існують управлінські структури районного рівня – ради й адміністрації, сільського чи селищного.

Одразу Леонід Сахневич спробував розвіяти найбільший острах сільчан, що по кожну довідку доведеться їхати у новий укрупнений район, підкресливши: об`єднана громада матиме свій центр надання адмінпослуг і зменшить забюрократизованість їх отримання, старости й інші спеціалісти в селі теж виконуватимуть необхідну роботу.

Перший заступник голови ОДА зауважив і те, що в області створено 5 перших об`єднань, Чернігівщина за такою активністю не в лідерах – десяте місце поміж інших регіонів.

Представник Асоціації міст в основі реформи бачить оптимізацію різнорівневого управлінського апарату, про що і говорив у своєму виступі. Для компактного Варвинського району з готовою налагодженою інфраструктурою Федір Фесюн рекомендує оптимальний варіант – одна громада. Закликав він зважено підійти до цього, адже скільки б їх не було, вони мають бути фінансово й організаційно спроможними. Щоб потрапити у новий фінансовий рік з новими повноваженнями і скористатися тими заохоченнями, які пропонує держава, процес об`єднання, а це ініціатива, громадські обговорення, рішення рад, вже слід активізувати у найближчі місяці.

А головний фінансист області спілкувався з варвинцями мовою цифр, проаналізувавши перспективи однієї громади. Якщо врахувати навіть затрати на створення нових служб, які повинні бути в громаді, однак перевищення доходів над видатками загального фонду складе 15 млн. грн. – 20 % від усіх видатків, говорив Валерій Дудко. Нині ж район має дефіцит на утримання бюджетних галузей більше 6 млн. Тільки за рахунок того, що не буде паралельних управлінських структур, економія складе 1,5 млн. Плюс ще більше 12 млн. грн державної субвенції буде надано на розвиток.

Спокушав гривнею Валерій Во­ло­димирович і май­бутніх управлінців нової громади – їх зарплати будуть при­рівняні до міст обласного значення, наголосивши, що апарат громада утримуватиме у тій кількості, скільки їй потрібно. Це другий острах бюджетної сфери – залишитися без роботи. Так само і мережа закладів соціальної інфраструктури, кількість фахівців у селах формуватиметься самою громадою під її потреби і можливості – острах третій. В.Дудко висловив власне бачення того, чи відбудеться вивільнення нинішніх працівників – під ті функції, які відводить громаді держава, спеціалістів треба буде навіть більше, аніж зараз.

На запитання, якою буде доля ренти за користування надрами, а це актуально для нафтовицьких районів, відповідь була такою: за Конституцією надра належать народові України, а не мешканцям окремого села чи району, але при цьому саме місцеві жителі потерпають від наслідків їх видобутку, тому не менше 5% ренти має потрапити у бюджет громади.

Підсумував виступ очільник фіндепартаменту лаконічно – нині у мінусі район має майже 7 млн., після об`єднання у плюсі тієї ж території – 27. Зведений бюджет по доходах складе 87 млн., по видатках – 72,5. Всі соціальні виплати і допомоги держава залишить і надалі за собою. Для тих, хто розмірковує, реформуватися зараз чи згодом, пояснив, що вагомішу підтримку отримають ті, хто йтиме у перших рядах.

Про перспективи для окремих галузей у контексті об`єднання громад і їх поточні проблеми говорили очільники управлінь. П. Гармаш інформував про недостатнє забезбечення медзакладів вакцинами і ліками, коштами на зарплату й енергоносії, про подальшу можливість громади формувати місцеву медицину під свої потреби, нагадавши, що ліжко, за яким нині визначається фінансування, не лікує, лікують фахівці і необхідне обладнання.

М.Ко­но­па­­­­­цький вів ­мову про якість освіти у сільських малокомплектних закладах, необхідність впровадження профільної старшої школи, де дитина фактично обиратиме свій майбутній фах і якісніше готуватиметься до подальшого навчання.

Дробити громаду на менші не радив і з позицій освітянина, адже у таких громадах не буде ні позашкільної освіти, ні профільної, ні належного фінансового забезпечення.

Своє прагнення у варвинську громаду озвучили представники трьох сіл Срібнянщини, проте, наголосив Л.Сахневич, за існуючим законодавством, доки межі районів зафіксовані у нинішньому вигляді, можливості такої немає. Натомість згодом, коли буде удосконалено законодавчу базу, до цього можна буде повернутися. Як зауважували й срібняни, й місцеві учасники зустрічі, де ж тоді принцип добровільності?

Ставив його під сумнів і Озе­рян­ський сільський голова С.Дмитренко, який вважає мож­ливим об`єднання кількох сіл. Йому відповідав Ф.Фесюн: перш ніж дробити район на окремі громади, прорахуйте їх спроможність, чи зможете ви утримувати ці кілька сіл, бо згодом у випадку проблем ніхто не допоможе.IMG_6041

Селищні депутати, котрі й нині роблять намагання створити при раді виконавчий орган з широким колом повноважень і зареєструвати таку юридичну особу, цікавилися, як виглядатиме майбутній виконком об`єднаної громади. Це популярно розтлумачив представник асоціації міст: структура буде майже такою, як нині управлінський апарат райцентру і ще всі необхідні служби. Тож Варві формувати з нуля їх не доведеться. Це, як у набившій оскомину рекламі: вам потрібен виконком? – тоді ми йдемо до вас…

Хоч запитання у ході наради й лунали, однак відчувалося, що варвинці однозначного ставлення до пропонованих змін не виробили, більше слухали й розмірковували, аніж озвучували власну позицію.

З такою виступив громадський активіст, депутат селищної ради В. Остапець. Ще торік формування перспективного плану, де визначено на теренах Варвинщини одну громаду, а не п`ять – за числом найбільших населених пунктів, мав намір оскаржувати, нині ж стверджує, що районові із 16-тисячним населенням, котре невпинно зменшується, ділити нічого. Він закликав земляків відповідально і виважено підійти до такого рішення, з чітким дотриманням законодавства.

Очільниця селищної громади В.Саверська-Лихошва, ініціативу котрої щодо об`єднання ще в 2014-році земляки не підтримали, теж навела ряд аргументів. Зокрема, поставила у приклад післявоєнну руїну у Німеччині, котра піднялася саме завдяки децентралізації, поділилася враженнями від побаченого у вже створених громадах.

Вона нагадала, що підготовчий процес вже розпочато: торік прийнято порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад, 1 липня ц.р. видано розпорядження з ініціативою об`єднання, після обговорення буде спрямовано пропозиції всім без винятку селам району. Селище має намір пройти процедуру за скороченим графіком, аби наступного року мати фінансування об`єднаної громади.

Риску у непростому спілкуванні підвів Леонід Сахневич, нагадавши, що у спроможній громаді має бути не менше 15 тис. населення, чітка прив`язка до медичних і освітніх округів, міжбюджетна узгодженість. Нині немає відповідей ще на багато практичних питань, говорив він, але сумніви і зволікання не змінять вже існуючого закону, а далі грядуть й нові під егідою реформи.

Є.Зима,  фото автора